10 Julai 2017

Tips Sederhana Menternak Kambing


Tips Sederhana Menternak Kambing. Kambing memang menjadi kegemaran ramai penternak untuk diternak. Kambing mendapat permintaan ramai kerana susu dan dagingnya yang sedap dan enak. Peluang untuk berjaya sebagai penternak memang terbuka luas pada anda. Jika tidak tahu untuk menternak kambing, panduan rahsia kambing ini dapat menolong anda mencapai impian sebagai Usahawan..

Tips Sederhana Menternak Kambing

Tips Sederhana Menternak Kambing


Di halaman ini admin akan kongsikan tips sederhana yang boleh anda praktikkan dalam menjaga kambing supaya sihat dan segar selalu. Antaranya ialah..

Kandang
Dalam pembinaan kandang kambing ada yang membinanya di tanah dan juga atas tanah. Kedua-duanya okey tapi lagi elok kandung tersebut lebih tinggi dari tanah. Kotoran yang dihasilkan oleh kambing akan terus jatuh ke tanah dan Ianya memudahkan anda untuk membersihkannya. Kandang pun bersih dari kotoran dan juga bagi keselesaan pada kambing..

Makanan
Rasanya makanan kambing memang tiada masalah untuk dicari tapi jangan bagi kambing makan yang bukan-bukan. Anda bagi makanan seperti yang disyorkan oleh mentor-mentor seperti dedaun, daun pisang dan sebagainya. Makanan terbaik kambing ialah rumput Napiar dari Taiwan, anda boleh menanamnya..

Supliment
Selain makanan berkhasiat yang sentiasa diberikan, penggunaan supliment juga perli dititik beratkan. Ia bagi melindungi kambing anda dari sebarang penyakit dan cergas selalu. Biasanya penternak-penternak memberikan garam jilat untuk kambing-kambing mereka..

Ubat-Ubatan
Bukan manusia saja perlukan ubat, bahkan semua benda hidup perlukan ubat. Jadi, periksa ubat selalu cukup dalam simpanan anda untuk diberikan pada kambing bila keadaan memerlukan. Contoh ubat cirit birt kambing..

Jenis kambing
Setiap jenis kambing pun mempunyai kelakuan dan sifat-sifat yan berbeza. Jadi kenali jenis kambing perliharaan anda supaya mudah untuk anda memahami dan menjinakkan haiwan tersebut..



Tips Sederhana Menternak Kambing


Okey, 5 tips menternak kambing yang boleh dikongsikan untuk mereka yang akan menceburi bidang ini. Semoga ianya dapat memberi informasi sedikit pada anda..

Apa-apa pun kalau inginkan tips dan panduan lengkap menternak kambing..

Anda boleh ke pautan yang diberikan di bawah..

Download Panduan Lengkap Menternak Kambing

0 ulasan

Catat Ulasan