05 Julai 2017

Cara Mulakan Penternakan Kambing


Cara Mulakan Penternakan Kambing. Seringkali kita mendengar di dada akhbar atau berita dikaca TV dan radio tentang kejayaan yang diperolehi sebagai penternak yang mampu memperolehi pendapatan beribu-ribu sebulan. Kisah-kisah kejayaan mereka memang memberi motivasi kepada kita untuk menaikkan semangat untuk menjadi penternak. Tidak kisah sebagai penternak apa. Jika anda ingin menjadi penternak kambing, di halaman ini akan menerangkan cara mulakan penternakan kambing..

Cara Mulakan Penternakan Kambing

Cara Mulakan Penternakan Kambing


Anda pastinya berminat dengan penternakan ini tapi kekurangan sumber dan infomasi membantutkan impian anda. Anda jangan risau jika kekurangan itu semua, di sini andmin nak share satu ilmu iaitu Panduan Penternakan Kambing yang akan memberikan anda segala informasi tentang kambing. Contohnya cara nak mulakan penternakan, kos membuat kandang dan sebagainya..

Rujukan ini telah ditulis sendiri oleh Tuan Farid berdasarkan pengalaman sendiri sebagai penternak kambing. Pengalamannya belajar dari mentor, menghadiri kursus dan seminar membuatkan beliau menghasilkan sendiri ebook ini. Dalam rujukan tersebut banyak pendedahan yang jarang-jarang orang ceritakan..

Kandungan Panduan Ternak Kambing

Okey, dalam isi kandungan rujukan tersebut. Banyak bab-bab penting yang diceritakan. Salah satu dengan dengan modal bermulaan RM7 ribu, macam mana beliau bina kandang kambing dan beli baka kambing. Antaranya lagi..


1. Kenapa Kambing?
Menceritakan tentang 6 kelebihan penternakan kambing serta memberikan anda tempat-tempat sumber rujukan untuk anda memulakan pernternakan kambing.

2. Modal & Sumber Kewangan

Terdapat 4 cara yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan sumber kewangan, dan sedikit penerangan mengenai sistem penternakan.

3. Kandang Kambing
Menerangkan dengan terperinci 10 perkara yang penting tentang kandang siap beserta gambarajah. Serta beberapa tips bagaimana anda boleh berjimat di dalam membina kandang.

4. Makanan Kambing
Kepentingan makanan untuk menghasilkan kambing yang bermutu dan memenuhi ciri-ciri 3G (bukan talian 3G yer!) . Menceritakan tentang 4 jenis makanan yang boleh anda jadikan makanan kambing. Penrengan secara bergambar langkah-demi-langkah penanaman rumput untuk kambing serta tips ringkas untuk menjimatkan kos makanan.

5. Baka Kambing
Menceritakan tentang 5 jenis baka kambing yang boleh anda pilih disamping menerangkan dengan terperinci tentang kaedah-kaedah yang digunakan untuk memilih kambing yang ingin dijadikan baka.

6. Pembiakan Kambing
Penerangan secara terperinci tentang tempoh biang, tempoh bunting serta proses melahirkan anak. Turut diterangkan tentang perkara-perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran anak dan bagaimana menguruskan anak kambing yang baru lahir.

7. Masalah Kambing
Senarai penyakit-penyakit kambing serta cara bagaimana merawatinya.

8. Teknik Memerah Susu

Penerangan secara bergambar bagaimana memerah susu kambing dengan betul. Seronok & puas beb dapat perah susu kambing nie!

9. Pengurusan Kambing
Jadual harian di dalam menguruskan penternakan kambing.

10.Pemasaran
Menyenaraikan 8 kaedah dan saluran yang boleh anda gunakan di dalam memasarkan hasil penternakan kambing anda.



Isi kandungan cukup lengkap, kan..

Cara Mulakan Penternakan Kambing


Mulakah Langkah Menternak Kambing


Panduan untuk menternak sudah ada. Anda minat dalam penternakan ini? Jadi, anda baca, fahami dan praktikkan dengan konsisten. In Sha Allah dengannya panduan tersebut, membuka jalan untuk anda berjaya..

Tapi jangan salahkan panduan tersebut jika anda GAGAL. Ia sekadar memberi informasi tentangnya. selebihnya bergantung pada usaha anda sendiri. Kalau rajin, berdisiplin, jujur dan konsisten. Pastinya ada hasil,kan..

Jadi..

Jika ingin memiliki panduan tersebut, boleh klik pautan yang diberikan..



0 ulasan

Catat Ulasan